Elektrický bicykel je staronové zlepšenie

Kategórie
 
 
 
 
 

Elektrický bicykel je staronové zlepšenie

Možno tomu nebudete veriť, ale v skutočnosti sa prvé elektrické bicykle objavili už pre viac ako 100 rokmi. Teda údajne. Ale možné to je, pretože 19. storočie je známe tým, že ľudia po celom svete skúšali skoro všetko čo sa elektriny týka. Najlepším príkladom je Nikola Tesla, vďaka ktorému máme také bežné veci, ako žiarovky, rádio a podobné elektrické zariadenia. No prvé elektrické bicykle na praktické využitie sa na svete objavili až začiatkom 90. rokov minulého storočia. Postupne sa vyvíjali a dnes už ponúkajú nemalé výhody v porovnaní s inými typmi prepravy.

Napríklad, vďaka novým typom batérií môže ich dojazd byť viac ako 100 km. A to už nie je málo. Veď si predstavte, že by ste mali takú diaľku "šľapať" do pedálov. Ak máte elektrický bicykel, tak sa už toľko nemusíte namáhať. A to nie je všetko.

Fakty

Aj keď je e-bajk(alebo ak chcete e-bike) vybavený elektromotorom, stále je podľa našich zákonov považovaný za tzv. pedelec. Dôvodom je to, že stále musíte pedálovať, aj keď máte podporu motora. Čo je to pedelec, najlepšie vysvetľuje wikipedia. Ale zatiaľ nie je v slovenčine ani po česky. Ak by ste nemuseli pedálovať, išlo by už o skúter. Okrem toho je tu aj obmedzenie výkonu do 250 W a rýchlosti do 25 km/h. Tej podpornej, samozrejme.

Mať svoj vlastný elektrický bicykel neznamená, že si ho musíte hneď nový kúpiť. Jednou z možností je technická úprava svojho bežného bicykla. Pritom však treba brať do úvahy aj kvalitu jednotlivých dielov a ich správne namontovanie. Takáto "samomontáž" môže byť lacnejšia a nemusí vadiť, ak nepotrebujete nejaké špeciálne funkcie. Aj tie sú v ponuke pre e-bajky.

Ktorý spôsob vybrať

Ak sa rozhodnete kúpiť si vlastný nový elektrický bicykel, na výber sú tri rôzne varianty umiestnenia motora. Každý má svoje výhody aj nevýhody, tak ako vždy. Takáto kúpa je síce drahšia, ako prerobenie obyčajného bicykla na e-bike, ale vyrovnávajú to extra funkcie, ktoré môžete mať.

Elektromotor môže byť namontovaný na zadnom kolese, čo však zhoršuje vyváženie bicykla v teréne a je to drahší ekvivalent. Ponúka však možnosť rekuperácie batérie a tým aj dlhší dojazd. Prevody zas umožňujú zmenu sily asistencie.

Montáž elektromotora na predné koleso je jednoduchšia, ale predná časť je tak ťažšie ovládateľná pre vyššiu hmotnosť. Tento spôsob je vhodný skôr pre menšie e-bajky do mesta.

Vyváženie hmotnosti najlepšie zabezpečí tretia možnosť. Elektromotor namontovaný v strede, vedľa náboja alebo integrovaný s nábojom. Výkon je tu najlepšie regulovaný, ale nevýhodou je vyššia cena a chýba možnosť rekuperácie.

Batéria pre elektromotor môže byť umiestnená napríklad priamo v ráme bicykla, alebo na nosiči v zadnej časti bicykla. Najčastejšie a najjednoduchšie je namontovanie batérie na strednú časť rámu. Na jedno nabitie umožní priemerná 400 Wh batéria dojazd 60 až 180 km. Záleží to však od terénu, hmotnosti a rýchlosti. Samozrejme aj od výkonu elektromotora. Jedno nabitie trvá 3 až 4 hodiny.

Jednotlivé ceny sa pohybujú od 500,- € za najjednoduchšie malé elektrické bicykle s motorom na prednom kolese, až po viac ako 2000,- € za e-bajky pre profesionálov, ktoré sú na to patrične vybavené. Takže, ak chcete mať elektrický bicykel vhodný na rôzne účely, rátajte s cenou okolo 1000,- a viac eur. 

Predtým, ako si nejaký kúpite však radšej porozmýšľajte o jednotlivých výhodách a nevýhodách. Niektoré pre vás nemusia byť také výrazné, ako sa na prvý pohľad zdajú. Radšej si všetko vopred zvážte, veď ako sa hovorí, dvakrát meraj a raz rež.


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia